Dutch Cuisine
Dutch Cuisine gaat de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zetten voor een breed publiek. Een eetcultuur die uniek is in de wereld en waar we trots op zijn. Met smaak, gezond en verantwoord koken vanuit onze creativiteit en eigenzinnigheid, ons vrijdenken en pragmatisme en altijd vanuit het principe: less is more. Deze waarden weerspiegelen wie we zijn en waar we voor staan. Zij zijn onze identiteit, ons DNA. Daarnaast hanteren we vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu en leidend in ons dagelijks handelen. Deze principes vind je terug in ons manifest.
Waarom Dutch Cuisine?
Omdat we duurzaam, lekker en gezond eten gemakkelijker en aantrekkelijker willen maken, omdat onze rijke Nederlandse eetcultuur een herwaardering verdient, omdat Dutch Cuisine als verbindende schakel de verduurzaming van de voedselconsumptie kan versnellen en last but not least omdat het goed is voor onze economie én voor de planeet. Hierover hebben we een manifest geschreven met een aantal topchefs en andere professionals uit de foodsector die de Nederlandse eetcultuur op de kaart willen zetten.
Een nieuwe kijk op eten
Dutch Cuisine geeft een nieuwe kijk op onze eetcultuur, waardoor nieuwe economische waarden ontstaan. Want onze Nederlandse cultuur en creativiteit zijn serious business. Denk aan Dutch Design, Dutch Architecture en Dutch Fashion, dat zijn inmiddels klinkende begrippen, wereldwijd. De overheid en organisaties uit alle sectoren die met onze voeding te maken hebben, hebben hun krachten gebundeld om dit doel te bereiken. Dutch Cuisine is een beweging met veel potentie en kan het huidige imago van onze Nederlandse eetcultuur ombuigen. Van een alledaagse keuken naar een creatieve, duurzame en innovatieve keuken met een unieke signatuur waar iedereen trots op is: de chefkok met zijn gerechten, de producent met zijn producten, de stad met zijn horeca en de BV Nederland met haar Holland branding. Onder de vlag van Dutch Cuisine kunnen we ons nationaal en internationaal profileren en promoten. Dutch Cuisine is het antwoord op een duidelijke, internationale behoefte aan een overkoepelend lifestyle label voor iedereen die in Nederland bijdraagt aan onze eetcultuur.
De vijf principes
- Cultuur
- Gezond
- Natuur
- Kwaliteit
- Waarde
Het gerecht vertelt waar en in welk seizoen we ons bevinden.
Goed voor ons en onze aarde.
Eerlijk en veelzijdig eten van wat de natuur ons biedt.
We kopen, koken en eten bewust
We werken aan resultaten voor morgen
Dutch Cuisine wil de Nederlandse eetcultuur bevorderen. Onze eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan streekproducten en seizoensgerechten. Daar zijn we redelijk uniek in. In de basis bepaalt de natuur ons menu. Het gerecht op ons bord moet vertellen waar in Nederland en in welk seizoen we ons bevinden.
Ons streven
“80% seizoensproducten; waar mogelijk van Nederlandse bodem, en 20% buiten het seizoen.”
We koken en eten gezond en gevarieerd. We gebruiken meer plantaardige producten en minder vlees en vis. Een gezond eetpatroon geeft een goed gevoel; goed voor lichaam, geest én de aarde!
Ons streven
“80% plantaardige producten en 20% vlees/vis.”
De biodiversiteit van de natuur geeft aan wat er voorhanden is. Eerlijk en veelzijdig eten van wat het land en de zee ons in de seizoenen aan natuurlijke producten biedt, zonder kunstmatige toevoegingen. We zijn creatief om een geheel product toe te passen en niet alleen de meest voor de hand liggende delen. Van kop tot staart, zonder verspilling.
Ons streven
“Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige
toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.”
We herkennen kwaliteit en smaak! We kopen, koken en eten bewust. We hebben respect voor het ingrediënt, de herkomst, de producent en de mensen die er op deze wijze mee omgaan. We kopen daarom niet alleen op prijs, maar letten ook op kwaliteit. We investeren in gezonde producten, gezond eten en de kennis daarover.
Ons streven
“Het gebruik van eerlijke kwaliteitsproducten; waar mogelijk biologisch, fairtrade, diervriendelijk, puur, vers en regionaal of lokaal geproduceerd.”
We creëren waarde als resultaat van de vorige vier principes, met alleen maar winst: we eten en leven gezonder, we laten de aarde beter achter, we verspillen minder, we gunnen de producent een eerlijke prijs en we zorgen voor meer dierenwelzijn.
Ons streven
“Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.”
Dutch Cuisine, een deel van ons DNA
Onze continue stroom van innovaties en verbazingwekkende creativiteit zie je terug in onze producten en op de borden van Dutch Cuisine chefs: daar komt alles bij elkaar. Het gerecht geeft niet alleen de Nederlandse seizoenen en regio’s weer, maar ook het innovatieve vermogen en de creativiteit van onze keuken. Het allemaal samen op het bord brengen omvat het hele ‘van grond tot mond’ proces; de gehele voedselketen. Dit alles bepaalt onze Nederlandse eetcultuur.
We kunnen allemaal investeren in technologie, maar laten we ook investeren in de creativiteit van onze Dutch Cuisine chef-koks en hun inspiraties op het bord, het creëren van bewustzijn bij de consument en het mogelijk maken dat mensen dit ook zelf doen. Maak het publiek deelgenoot. Het draait allemaal om TO SEE, TO DO, TO TASTE. Als onze cultuur een weerspiegeling is van onze identiteit, toont dit ook ons innovatieve en creatieve vermogen.
Het is onderdeel van ons karakter – het is ‘typical Dutch’, met een twist.
Het is de rode draad die je ook terugziet bij iconen als Dutch Design, Dutch Fashion en Dutch Architecture.
Pilot matchmaking voor duurzame Brabantse boeren en horeca
De missie van Dutch Cuisine is het op de kaart zetten van de Nederlandse keuken en eetcultuur, in binnen- en buitenland. Naast de creativiteit van de chefs maken de talloze Nederlandse streekproducten deze keuken en eetcultuur zo bijzonder en uniek waardoor we met meer trots kijken naar onze Nederlandse culinaire identiteit. Om deze unieke eetcultuur meer bekendheid te geven, stimuleert Dutch Cuisine chefs door het hele land om vaker met streekproducten te gaan werken en zich erdoor te laten inspireren. Echter de verkrijgbaarheid van deze producten is een van de praktische problemen om er ook daadwerkelijk mee te kunnen werken als chef zijnde. Hoe zorgen we ervoor dat deze mooie producten die onze Nederlandse eetcultuur zo bijzonder maakt, ook op een gemakkelijke wijze te bestellen zijn. Dutch Cuisine wil hierin een brugfunctie gaan vervullen door de producent en de horeca ondernemers aan elkaar te verbinden via een bestaand logistiek netwerk. Dit pakken we op in het pilotproject ‘Matchmaking Facility’ dat vorige week in Noord-Brabant zijn eerste fase in is gegaan.
Dutch Cuisine Matchmaking Toolkit
In deze pilot gaan we samen met diverse partijen waaronder Horesca Smulders en Food-Up!, duurzame producten van onder andere de coöperatie Kempengoed promoten bij de Kempense horeca in Noord-Brabant. De leereffecten hiervan worden verwerkt in een ‘Dutch Cuisine Matchmaking Toolkit’. Het pilotproject komt voort uit de Green Deal Verduurzaming Voedselconsumptie – welke in 2014 is geïnitieerd door Dutch Cuisine – en wordt mogelijk gemaakt door Dutch Cuisine, het ministerie van Economische Zaken en provincie Noord-Brabant. De op te leveren Matchmaking Toolkit zal er toe leiden dat in de toekomst meerdere horecabedrijven op brede schaal van hun eigen regionale producten gebruik kunnen gaan maken.
Wil je meer lezen over Dutch Cuisine? Download nu de Dutch Cuisine Krant hier. Meer informatie: Victor de Lange (victor@dutch-cuisine.nl)
Brabants Streekgoed
Spoordonkseweg 144a
5688 SR OIRSCHOT
info@brabantsstreekgoed.nl
Tel: (+31) 06-515 21 260